وقت بازی

نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان • وقت بازی

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷

نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان

دسته بندی : متن و دانلود موزیک تاریخ : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

یک کارآفرین هوشمند برای ایجاد رابطه بهتر با کارمندان خود، آن‌ها را به‌صورت دوره‌ای به جلسات حیاتی دعوت می‌کند.

اغلب می‌شنویم که «حیاتی‌ترین قدم، قدم اول اســت»، ولی قدم‌های بعدی هم اگر درست برداشته نشوند، ممکن اســت کل زحمات و تلاش‌های شما هدر برود. یک کارآفرین یا مدیر اجرایی که می‌خواهد هوشمندانه‌تر سازمان خود را مدیرت کند، کل تمرکز خود را بر کالا یا خدمات هدف نمی‌گذارد؛ او به دنبال بهبود ارتباط خود با کارمندان هم هست. در ادامه با توما همراه باشید تا تعدادی از این موارد را نام ببریم.

c9535fc5 f4b8 402a 8118 0f2b0aa666f9 نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان

ماریل شوانتز، کارآفرین و کارشناس کسب و کار، در این باره می‌گوید:

مدیرعامل شرکت قبلی من از یک بیماری که من نام آن را سندرم اجرایی نامرئی گذاشته‌ام، رنج می‌برد.

او بیش از ۵۰ ساعت با آسایش در دفتر خود به‌صورت هفتگی سپری می‌کرد. در آن زمان به خاطر رسیدن گردش مالی سازمان به ۶۰ نسبت، یک حاشیه امنیت ایجاد شده بود. مدیر اجرایی ما مثل قبل فقط تیم اجرایی‌اش را پشتیبانی می‌کرد.

من در جلسات اولیه‌ای که با مدیرعامل داشتم، درباره در پیش گرفـــــتن یک سری فرهنگ جدید برای برجسته کردن نقش او در سازمان صحبت کردم. من به او گفتم با این کار محبوبیت خود را افزایش می‌دهد و کارمندان نیز با بازدهی بیشتری کار می‌کنند. او پیشنهاد مرا رد کرد؛ چون این کار را وقت تلف کردن می‌دانست. درحالی‌که این شیوه باعث می‌شد یک پل محکم برای ایجاد رابطه بهتر با کارمندان ساخته شود.

پس‌ازاین اتفاق من به دنبال کسب و کار مناسب با طرز فکر خود رفـــــتم؛ شرکتی که به من اجازه دهد در خصوص اصول رهبری هوشمندانه در آن بحث کنم، اصولی که نتوانستم در شرکت قبلی آن‌ها را اجرایی کنم.

امروز، در شرکت جدید زمانی که فایل‌های قدیمی را بررسی می‌کردم، به اســتراتژی مشارکت شش‌قسمتی که من در آن ســال‌ها به مدیرعامل سابقم پیشنهاد دادم، برخوردم.

حال آن را با هرکسی در نقش رهبری اســت، چه یک مدیر میانی، مالک یا مدیر اجرایی، به‌عنوان یک برنامه برای افزایش شفافیت در سراسر سطوح گزارش دهی، تقویت روحیه از طریق تصمیم‌گیری مشارکتی و باز شدن خطوط ارتباطات در تمام مجراهای سازمان به اشتراک می‌گذارم.

۱- جلسات و یا نهار میزگرد اجرایی

نمونه‌هایی از این موارد می‌تواند برنامه ماهانه «ناهار و یادگیری» و انتخاب تصادفی کارکنان برای برنامه ناهار با رئیس شرکت و سایر مدیران اجرایی باشد. مدیران می‌توانند دو یا سه نفر از کارکنان را که تولدشان در آن ماه اســت، برای شرکت در یک ناهار ویژه انتخاب کنند.

این جلسات که باید در بافت فرهنگی سازمان اجرا شوند، به رهبران کمک می‌کنند تا شخصاً کارکنان خود را درک و اهدافشان را کشف کنند. آن‌ها می‌توانند بفهمند که کارکنان به چه منظوری کار می‌کنند. آیا آن‌ها در تلاش برای پرداخت بدهی هستند یا فرزندشان را قرار اســت به دانشگاه بفرستند؟ کمک به تعریف هدفشان و ایجاد یک نیروی محرکه برای کمک به موفقیت و ثمربخشی آن‌ها، یک تقویت‌کننده تعامل بزرگ اســت.

گزینه دیگر این اســت که مراسم را به‌صورت پرسش و پاسخ و به‌صورت صمیمی برگزار کنید. برخی از موضوعات ممکن برای این جلسات عبارت‌اند از:

  • مالی
  • انتقاد از شرکت
  • فرصت‌های جدید برای توسعه‌ی فنّاوری‌های پیشرو برای سریع‌تر و آسان‌تر کردن کارها
  • موارد جدید مربوط به مشتریان
  • پرسش و پاسخ (بحث آزاد)

۲- مشارکت همگانی انجمن کارمندی

این سناریو، شبیه به سناریوی بالایی اســت؛ اما برای کل شرکت در دسترس خواهد بود. مدیرعامل شرکت دستور کار را ارائه، به‌روزرسانی‌ها را مطرح و سپس به سؤالات در یک محیط عمومی پاسخ می‌دهد. تیم اجرایی تاریخ و زمان و برنامه این رویداد را تنظیم می‌کند.

گوگل هنوز این کار را برای تمام کارکنان خود انجام می‌دهد. در جلسات هفتگی همگانی TGIF، مؤسسان شرکت، مدیران سطح بالا و مدیرعامل به‌صورت حضوری یا مجازی برای مواردی از جمله نمایش محصول جدید، اســتقبال از تازه اســتخدامی‌ها و حیاتی‌تر از همه، ۳۰ دقیقه پرسش و پاسخ در هر زمینه‌ای و از هرکسی در این جلسه حضور دارند. حیاتی‌ترین بخش، پرسش و پاسخ اســت.

۳- گردهمایی اجرایی روزانه

گردهمایی باید توسط مدیریت ارشد هدایت شود و به دیگران واگذار نشود. این را می‌گویم چراکه برخی در برابر این رویکرد مقاومت می‌کنند.

3fdbda6a 05dc 4366 bc96 0f0cab721c5c نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان

این امر به‌ویژه زمانی که رهبران به دنبال فرصت برای برقراری ارتباط با کارکنان و شناسایی اســتعدادها و از بین بردن موانع کار هستند مؤثر اســت. گردهمایی باید در تمامی بخش‌ها و یک‌ بار در روز انجام شود. علاوه بر این، رهبر کارمندان مختلف را برای حضور و افزایش تعامل انتخاب می‌کند.

۴- سیاســت‌های آزاد

یک مثال  از کسی که از این اســتراتژی ارتباطی برای تعامل کارکنان اســتفاده کرد، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Credit Karma، کنت لین اســت. او با سیاســت آزاد عمل می‌کرد که آن را «گامی حیاتی برای ارتباطات خوب شرکت» می‌خواند.

لین می‌گوید: «من می‌خواهم کارمندان جدید حسی شبیه به این داشته باشند که ما در یک مأموریت دسته‌جمعی هستیم. سیاســت‌ آزاد، آهنگ این مسئله را تنظیم می‌کند. زمانی که من در دفترم هستم و در دسترسم، هر کسی را که بیاید و افکار خود در مورد چگونگی اســتراتژی‌های Credit Karma حرف بزند، تشویق می‌کنم.»

این اســتراتژی کمک می‌کند مدیر اجرایی به بحث کارکنان Credit Karma وارد شود، این اتفاق باعث افزایش روحیه می‌شود و اجازه می‌دهد کارکنان بدانند که او نیز بخشی از تیم آن‌ها اســت.

۵- ساختار شورای صنفی

هدف اصلی این شورا، ترویج و توسعه فرهنگ تصمیم‌گیری مشارکتی اســت که یک رویکرد سازمان‌یافته برای پرداختن به مسائلی که جهت رشد شرکت شما حیاتی هستند فراهم می‌کند. ساختار شورا ذاتاً بین سازمانی اســت و در تمام بخش، برای رسیدن به اهداف سازمانی کار می‌کند.

مثال زیر یک نمونه خوب پیاده‌سازی شورای تعامل کارمندی اســت:

۱۰ نفر (کمتر یا بیشتر، بسته به‌اندازه از شرکت شما) را برای ارزیابی و اولویت‌بندی طرح‌های تعامل کارمندی، بهبود فرهنگ کار و حتی تجدیدنظر در سیاســت‌های شرکت انتخاب کنید. این شورا مسئول «تحویل» یک لیست از توصیه‌های مشارکتی برای رهبری سازمان اســت.

اطمینان حاصل کنید که افراد از نظر نسلی، عملیاتی و فرهنگی متنوع هستند، یعنی شورا شامل باسابقه‌ها، افرادی که چندین ســال با شرکت بوده‌اند و تازه اســتخدام‌شده‌ها که پتانسیل بالا نشان داده‌اند، باشد.

۶- جلسات خود را ضبط کنید و با کارکنان به اشتراک بگذارید.

Bridgewater Associates، بزرگ‌ترین صندوق‌های تأمینی در جهان، تمام جلسات را ثبت و در اختیار تمامی کارکنان قرار می‌دهد. این طریقه دارای چند مزیت اســت:

  • یک ابزار ارتباطی اســت
  • یک ابزار آموزشی اســت که نشان می‌دهد مدیران چگونه تصمیم‌گیری می‌کنند و افراد ارشد چگونه در حال یادگیری و رشد هستند.
  • تشویق به تفکر دقیق‌تر و ارتباطات بیشتر می‌شود.

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Bridgewater، رِی دالیو، می‌گوید: «حیاتی‌ترین اصل من رسیدن به‌درستی اســت؛ هرقدر ممکن باشد، برای بهتر شدن باید تلاش کرد. ما شرایط را بررسی می‌کنیم و با کنار گذاشتن موانع و دردسرات، در کنار هم سعی می‌کنیم اشتباهات و ضعف‌های خود را پیدا کنیم و برای حل کردن آن‌ها بکوشیم.»

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.