وقت بازی

 دلیل موتورهای دیزلی افزایش از موتورهای بنزین ترجیح می دهند؟ • وقت بازی

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷

در جهان، عموما دو نوع موتور وجود دارد: موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی. طبقه بندی بر اساس سوخت مورد هستفاده برای موتورها انجام می شود، زیرا ساخت، قابلیت ها و ویژگی های موتورها بر اساس نوع سوخت مورد هستفاده متفاوت هست. این موتورها را می توان در اتومبیل، هواپیما و حتی در ژنراتورهای تجاری پیدا کـــرد. بنابراین، ارزش گذراندن برخی از زمان ها و نگاه کـــردن به دلیل نخستویت یک نوع موتور زیاد از دیگری هست.

پیش نیازها

به منظور درک عمیق از موضوع این مقاله، داشتن علاقه به چیزهایی که در زیر کلاه گیس قرار دارد، مفید خواهد بود. اما در هر صورت، مواد به گونه ای ارائه انجام گرفته اند که فردی که دانش مهندسی مکانیکی کم یا بدون هیچ علتی دارد نیز بتواند دنبال کند؛ کمی فیزیک در مدرسه راهنمایی یا دبیرستان شما کافی هست. برای شروع، سعی کنیم اصل کار دو موتور را درک کنیم تا بتوانیم دلیل محبوبیت یک نوع را زیاد از دیگری بدانیم.

اصل کار موتور دیزل

یک موتور دیزلی به طور کلی به عنوان CI (احتراق فشرده موتور) در یک موتور دیزل، هوا توسط پیستون در یک محفظه بسته توسط یک فرآیند فشرده سازی آدیاباتیک فشرده می شود. با توجه به انجام گرفتت فشرده سازی، درجه حرارت هوا به سطح زیاد بالا در داخل اتاق افزایش می یابد. پس از دستیابی به درجه حرارت کافی، سوخت، که در این مورد دیزل هست، به آرامی به داخل محفظه تزریق می شود.

هنگامی که سوخت تورم با هوا گرم می شود، شروع به سوختن می کند. گاز تولید انجام گرفته از احتراق فشار پیستون به پایین هست که به نوبه خود تولید گشتاور مورد نیاز هست. با توجه به ویژگی های ساختاری آن، سوخت زیاد کم از دست رفته و همچنین گرمای زیاد از حد به آسانی تخلیه می شود و باعث می شود موتور به مدت طولانی از عملیات نگهداری رایگان در بارهای سنگین معقول باانجام گرفت. در میان انواع موتورهای احتراق داخلی، موتورهای دیزلی بالاترین میزان بهره وری، گاهی اوقات زیاد از ۵۰٪ هستند.

اصل کار موتورهای بنزینی

موتورهای بنزینی، از سوی دیگر، یک موتور احتراق داخلی با اصل تکمیلا متفاوت کار هست. در داخل موتور بنزینی، سوخت و هوا در یک محفظه مخلوط انجام گرفته و به تدریج فشرده می شوند. همچنین یک پیمانه جرقه ای برای ارائه نقطه اشتعال لازم برای مخلوط هستفاده می شود، به طوری که کل پروسه سریع و پایدار می شود. با توجه به وجود سوکت سوپاپ، موتورهای بنزینی در کشورهای سرد زیاد مورد هستفاده قرار می گیرند، در حالی که دمای محیط زیاد پایین هست و دمای نگهداری مخلوط معقول برای احتراق تنها از طریق فشرده سازی زیاد مشکل هست.

همچنین سرعت موتورهای بنزینی بالاتر از آن هست و قطعات آن سبک تر از همپوشانی های دیزلی آن ها هست، و این باعث می شود که این شتاب آرام و سرعت مانور بالا باانجام گرفت. با این حال، نسبت فشرده سازی مخلوط سوخت و هوا برای یک موتور بنزینی زیاد کم هست و باعث کاهش کارایی موتورهای بنزینی نسبت به موتورهای دیزلی می شود.

کدام گزینه بهتر هست؟

خب، این بستگی به ماهیت هستفاده دارد. کارشناسان موتورهای بنزینی را برای مواردی که نیاز به سرعت زیاد زیاد و شتاب بالا دارند توصیه می کنند. همچنین، از لحاظ تاریخی، موتورهای دیزلی شتاب افزایشی نسبت به موتورهای بنزینی دارند و آقام آن را با دود های تند و خانومنده از اگزوز کنار می گذارند. اما واقعیت این هست که انتشار دی اکسید کربن از موتورهای بنزین بالاتر از موتورهای دیزلی هست.

موتورهای دیزلی به دلیل عوامل زیادی مانند:

  • هزینه دیزل پایین تر هست در مقایسه با بنزین در اکثر کشورهای جهان.
  • موتورهای دیزلی با توجه به ساخت ناهموار طول می کانجام گرفت.
  • هزینه های بهره وری و نگهداری عامل تعیین کننده ای برای تصمیم گیری هست.
  • در سرعتهای کم، موتورهای دیزلی می توانند قدرت زیاد بالایی تولید کنند. این مورد ایده آل برای پلن های تجاری و صنعتی هست.

با توجه به همه این دلایل، مشاهده انجام گرفته هست که ماشین آلات با هستفاده از موتورهای دیزل دارای ارزش مجدد افزایش هستند. نظرسنجی ها این واقعیت را ثابت کـــرده اند که اتومبیل های دیزلی و دیزل ژنراتورهای هستفاده انجام گرفته در هنگام فروش مجدد، سوالات افزایشی را تولید می کنند. با این حال، به انجام گرفتت توصیه می شود با یک متخصص دامنه مشورت کنید تا موتور مورد نیاز خود را تعیین کند.